Felet funnet – nya problem

Det var som jag trodde – mitt första försök med orange cream soda tappades på en icke gastät flaska och all den kolsyra som mina små enträgna jästbakterier producerade läckte ut.

För att testa min hypotes hällde jag över den sorgligt stilla resten av mitt första försök i en annan rendiskad läskflaska av plast, hällde i 1/2 krm jäst och satte den på jäsning i badrummet. Efter ett par dygn var flaskan stenhård.

Var rätt skönt att veta att det var flaskan det var fel på och inte något annat mystiskt fenomen som orsakat bristen på bubblor.

När jag öppnade flaskan för att provsmaka insåg jag att den extra nya jästen inte behövts – det var ju inte jästen det varit fel på utan en trasig flaska. Det smakade alltså jäst.

orangecream2

Ingen hit.

Bra med bubblor, fin färg, men jästsmaken dominerade och tog över både apelsinen och vaniljen. Skrutt!

Mitt betyg: 3/10

Kommentera

