Körsklarmorellbär

Körsbären har övertagit fläderns roll – vart jag mig i världen vänder ser jag ett körsbärsträd. Eller klarbärsträd, morellträd, fågelbärsträd, sötkörsbärsträd, surkörsbärsträd. Kärt barn har många namn.

Problemet med de här träden är att de så gott som alltid står på någon annans tomt. Utom räckhåll. Allemansrätten gäller inte.

korsbar1

Som tur är har jag hittat några vilda körsbärsträd också, men då är problemet att bären är pyttesmå. En dryg centimeter bara, men kärnan är lika stor som i ett vanligt köpebär, så det blir inte så mycket fruktkött kvar.

Det fanns träd med mörka bär och det fanns träd med klarröda bär. De mörkröda var lite surare och de klarröda sötare och jag plockade ihop knappt två kilo bär. Röda fingrar fick jag på köpet.

korsbar2

Enligt receptet på körsbärsvin kunde man välja att låta kärnorna vara kvar för att få en nötaktig smak (tänk Kirsch). Detta beror tydligen på att kärnorna innehåller en cyanidförening som ger den för cyanid karakteristiska bittermandelsmaken/doften. Som den Agatha Christie-konnässör jag är nickar jag igenkännande.

Kan bli intressant att dricka det här vinet.

Några överblivna jordgubbar fick åka med i kastrullen.

korsbar3

Hett vatten på, låt stå i två dagar så bären sväller något och blir riktigt vattensjuka.

Jag hällde svullna bär och vatten i en jäshink genom en kokpåse som jag sen knöt ihop så att alla bär var prydligt samlade i den.

Ett drygt kilo socker löstes i två liter kokande vatten som det också hälldes ner i jäshinken. En dryg deciliter starkt svart te och saften från en en halv pressad grapefrukt och en halv pressad citron åkte också ner.

När det svalnat till lagom temperatur var det dags att krama påsen så att bären gick sönder och all must pressades ut. Det var tyngre än man kan tro och jag fick nästan kramp i underarmarna emellanåt. Mycket bärsaft ryms det i de små bären. Det luktade gott, körsbärigt åt aladdin-hållet.

Till sist kom det bara några små droppar hur mycket jag än klämde så då var det dags att hälla i jäst och jästnäring, röra om och sätta på jäsning.

Omtappning om en tio dagar eller så!

Lämna en kommentar