Körsbärssaft med lime

Vad gör man med två kilo nyplockade körsbär?

Kunde gjort vin men har slut på jäst och alla mina jäshinkar är upptagna en vecka framöver. Båda två.

Och eftersom gårdagen var en sån där dag så havererade min läsplatta och jag kunde inte surfa runt efter receptinspiration. Fick gå den wild and crazy vägen och hitta på något eget.

korsbarssaft1

2 kilo körsbär. 1 kilo socker. Häll i en stor gryta och rör om. Låt stå till inspirationen infinner sig, vilket i mitt fall tog ungefär ett dygn.

En vän till mig hade prisat förträffligheten och den sensationellt goda smaken av svartvinbärsmarmelad med lime och jag snodde och vidareutvecklade detta koncept.

Riv skalet av två lime och pressa sedan ur all saft ur dem. Ner med det i grytan tillsammans med två liter vatten. Koka upp och låt koka i en kvart eller så. Pressa sönder körsbären med en slev under tiden så att all go bärvätska kommer fram.

Låt svalna. Sila saften och pressa ur all bärsaft. Det blev ungefär tre liter saft totalt. Fyll på rena flaskor.

Blanda lagom mängd saft med kallt kolsyrat vatten, så ser det strax ut så här:

korsbarssaft2
Saft uppdrucken!

Den håller sig nog en vecka eller så i kyl. Kan också frysas in och skedas upp efter behov.

Kommentera

