Neem-kreem

Mitt första hudkrämshopkok börjar ta slut och jag tänkte mitt nästa projekt skulle vara alla hudkrämers moder. Typ.

Bra för att hålla huden mjuk och smidig. Bra mot solskador. Bra mot torr hud och eksem.

Så jag inventerade husförrådet och rörde ihop.

Gjorde ett avkok på torkade neemblad, lavendelblommor, ringblommor, johannesört och kamomill genom att hälla i en matsked eller två av varje ört i en kastrull och hällde tre deciliter kokande vatten över. Lät stå tills det svalnat.

neemkreem2

Smälte två matskedar bivax i en rostfri skål i vattenbad och blandade ner 1 deciliter tistelolja, 1 tesked neemolja, 1 matsked avokadoolja och 1 matsked perillaolja. Lät svalna och hällde i 25 droppar av vardera geraniumolja och cederträolja.

neemkreem1

Hällde 1,5 deciliter av avkoket i en skål, strilade ner oljeblandningen i en tunn stråle och mixade ihop det med en elvisp. Stänkte gjorde det.

Det var inte helt lätt att få avkoket och oljan att blanda sig och jag misstänker att de hade nog inte riktigt samma temperatur. Eller så hade jag för mycket vätska. Det blev i alla fall inte samma smidiga kräm som förra gången utan en skapelse som känns betydligt dallrigare och sladdrigare.  Som en aladåb, fast inte så gelé-ig.

Kreemen blev intressant gulggrågrön – den gröna avokadooljan och det brunfärgade avkoket

Varför valde jag de örter och oljor jag valde? Jo, för att dah internet talade om för mig att till exempel:

  • Neemblad och -olja är bra för torr, irriterad och solskadad hud. Den senaste mirakeloljan (som ju såklart används i Indien och däromkring i hundratals år). Och den luktar illa. Gammal frityrolja. Stekt lök-os.
  • Lavendel är antiseptiskt, antifungalt och hjälper solskadad hud att återhämta sig.
  • Ringblomma är bra för narig och torr hud och hjälper huden att regenerera.
  • Johannesört är inflammationshämmande, bakteriehämmande och lindrar irriterad hud.
  • Kamomill hämmar det mesta vad gäller otäckheter och är lugnande för huden.
  • Tistelolja är en lätt bärarolja för och kan läka kliande hud vid regelbunden användning.
  • Avokadoolja lindrar hudinflammationer och solsveda. (Sägs också ge fastare emulsioner än andra oljor men det märkte jag inte av här. Kanske för liten andel avokadoolja för att ge effekt.)
  • Perillaolja är antiallergen, antiinflammatorisk och lindrar vid kliande hud.
  • Geraniumolja och cederträolja är sammandragande, antiseptisk, cirkulationsökande och bra mot torr hud och eksem. Och så luktar de gott, vilket är en enormt stor fördel i en kräm med neem-olja. Enormt stor.

Efter ett par-tre dagar så hade geraniumen och cedern övermannat neem-lukten och kreemen kan nu användas även på dagtid utan att de man träffar kommer att undra om man knäcker extra i något hål i väggen eller burgarhak med dålig ventilation.

neemkreem3

Tyvärr separerade kreemens vätske- och oljefaser efter några dagar och jag fick hälla bort vätskan, så nu har jag ingen lotion längre utan en betydligt fetare kreem. Men det ska väl fungera hjälpligt ändå – tänker ju inte slänga bort och göra om!

Kommentera

