Mmmm bacon…

Om jag någonsin tar steget full ut och blir vegetarian på heltid är det nog bacon jag kommer att sakna mest. Krispigt, knaperstekt bacon. Till pannkakor med smör, lönnsirap och smör. Till kokt torsk och potatis. Att smula över sallader.

mmmbacon

En intressant dryck som dök upp på min radar nyligen är baconvodka. Fanns också en variant med baconbourbon men jag har så många bourbonburkar med diverse smaksättningar som står och gottar till sig i skafferiet just nu så det gick bort.

Och tänk – en Bloody Mary gjord på baconvodka! Visst låter det fantastiskt gott. Eller kanske en BLT-drink, baserad på klassikern BLT sandwich med Bacon, Lettuce (sallad) och Tomato. En Bloody Mary på baconvodka med ett salladsblad i stället för sellerin. Även om det så klart går lika bra med selleri. (Undrar hur gammal man måste vara för att fatta den referensen :))

Även för baconvodka finns det en uppsjö av recept där ute i cyberrymden, alla ungefär likadana varianter på samma tema. Vissa recept använder endast baconfettet, vissa låter även baconet ligga och dra sig i vodkan.

Så här gjorde jag:

Baconvodka

1 pkt bacon. Köp gott rökt bacon. Riktigt rökt, inte det där sladdret injicerat med salt och socker och artificiell rökarom som säljs i de flesta affärer under namnet bacon. Jag hittade alspånsrökt bacon i min lokala delikatessaffärer. Sju skivor, ungefär 180 g.

350 cl vodka. Jag dricker sällan vodka (Bloody Marysen intar jag oftast på lokal) och följaktligen var barskåpet vodkalöst så jag gick till bolaget och införskaffade en Kronvodka.

Stek baconet på medelhög värme tills det svettats ur sig en massa fett som det ligger och bryner och bubblar i.

baconvodka3

När det är så där gottigt krispigt brunt och knaprigt tar du upp bitarna och lägger dem i en väl rengjord burk. Häll baconfettet i burken och häll sedan på vodkan.

baconvodka2

Låt det svalna ordentligt och ställ sedan in det i frysen i 24 timmar. Fettet klumpar ihop sig av kylan och är hyfsat enkelt att skopa ur.

Baconvodka-fryst

Sila vodkan genom dubbla fuktade kaffefilter för att få den helt fettfri.

Efter filtreringen blir det en härlig bärnstensbrun vätska som luktar mmmm bacon….!

Kommentera

