Det spirar…

Små gröna blad i den bruna myllan.

Hade det varit för en vecka sen hade det kunnat vara utomhus – Lilla Bjers skördade den sallad de satt i oktober och även på vår kvadratmeterstora jordplätt grönskade blommorna från i somras. Persilja, mynta, jordgubbar, smultron och pellisar var härligt gröna och jorden var prickig av små gröna spirande ogräs.

Men så kom vintern till slut, och allt det gröna blev brunt och slokande.

Fast inomhus, hos mig på vår gata i stan, spirar det.

seeds1

Min jordgubbshydropon har utvecklats och flyttats från badrummet till köksfönstret. Mer än hälften av plantorna har gått till de sälla jaktmarkerna av för mig okänd anledning. Kanske beror det på att det var för blött, för torrt, fel pH, för lite ljus, för lite näring, för mycket näring  eller bara allmän livsleda, men de åtta plantorna jag började med har decimerats till tre.

Dessa tre verkar dock fortfarande trivas så jag har ett visst hopp om att jag kommer att kunna driva upp jordgubbar inomhus. Någon gång. Även om det (som jag har upptäckt nu efter mina försök att bota mina döende plantor genom googling efter universalmediciner) verkar som att jordgubbar är något av de svåraste som finns att odla i en hydropon. Får se hur det går.

En växt som verkar vara fungera bra i en hydropon är sallad, och därför beställde jag hem ett gäng fröpåsar från Runåbergs fröer för att utöka hydroponverksamheten.

Vattenkrasse kändes som ett bra val, och det blev också några olika plocksallader, spenat och mangold. Ett antal hundra frön totalt. Och nej, jag kommer inte att använda allihopa i hydroponen men i flera fall fick man ett par hundra frön eller så i minsta fröpåsen. Och jag kan ju alltid så utomhus till sommaren.

Jag sådde fröna i kokosfiberpuckar som jag blött upp i små nätkrukor och sedan satte jag in allt i kylen ett par dagar. Salladsfrön verkar vara motsträviga till att gro om det är för varmt, tydligen. Efter detta satte jag dem i rumstemperatur några dagar tills jag såg små gröna huvuden sticka upp. Kokosfibern höll fukten väl och jag behövde inte vattna något alls under tiden.

Sedan flyttade jag dem till hydroponen i köksfönstret och satte min hemmasnickrade ljusramp över dem.

seeds2

Nu är det bara att hålla tummarna att de ska trivas!

 

Lämna en kommentar